کمک به کنترل وزن و قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با دو وعده ی غذایی بزرگ در روز

محققین اخیراً مقاله ای  را در مجله ی Diabetologiaمنتشر کردند که نشان می دهد دو وعده ی غذایی بزرگ (صبحانه و نهار) بهتر از 6 وعده ی غذایی کوچک با همان  مقدار کالری به کنترل وزن و قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع  2 کمک می کند.

در این تحقیق 54 بیمار (29 مرد، 25 زن) که تحت درمان با داروهای دیابت بودند، شرکت داشتند. این افراد دارای سن30 تا 70 سال، نمایه ی توده ی بدنی 27-50 kg/m2وهموگلوبین A1C6 تا 11.8درصد (مقدار قندخون 42 تا 105 میلی مول درمیلی لیتر) بودند. از آنها  خواسته شد یکی از دو رژیم کم کالری را که شامل 500 کالری  کمتر از مقدار کالری روزانه ی پیشنهاد شده برای آنان بود، انتخاب کنند: برنامه ی A6که حاوی 6 وعده ی غذایی کوچک بودیا برنامه ی B22 که مشتمل بر دو وعده ی غذایی بزرگ صبحانه و نهار می شد. دراین کارآزمایی متقاطع  54 شرکت کننده به دو گروه  27 نفری تقسیم شدند، هر گروه یکی از دو برنامه را بمدت 12 هفته انجام و پس از اتمام  مرحله ی اول، برنامه ی دوم را به مدت  12 هفته ادامه می دادند.

رژیم غذایی در هر دو گروه از نظر ماکرونوترینتها وکالری مشابه بودند. اندازه گیری چربی کبد، حساسیت به انسولین، عملکرد  سلولهای بتای پانکراس (سلولهای تولید کننده ی انسولین ) با تکنیک ها ی مختلف و مدل سازی ریاضی انجام گردید.

محققین دریافتند که وزن بدن با هر دو رژیم کاهش می یابد اما در رژیم  B2(kg-3.7) بیش از رژیم  A6(kg-2.3) کاهش وزن اتفاق می افتد. محتوی چربی کبد در پاسخ به هر دو رژیم کاهش می یابد اما در رژیمB2(-0.04%)  بیش از رژیم  A6(-0.03)چربی کبد کاهش می یابد. قندخون ناشتا و –Cپپتید نیز درهر دو رژیم کاهش می یابد ولی باز هم  در رژیم B2بیش از رژیم A6است.

گلوکاگون پلاسمای ناشتا(هورمونی که گلیکوژن را تبدیل به گلوکز می کند) دررژیم  B2کاهش می یابد در حالیکه  در رژیم  A6افزایش می یابد. حساسیت به انسولین  با آزمایش تحمل گلوکز خوراکی درهر دو رژیم افزایش می یابد اما در رژیم  B2این افزایش  بیشتر است. محققان می گویند: هر دو رژیم با هیچگونه عارضه ی جانبی دراین افراد  انجام گردید.

 نویسندگان  مقاله اظهار کردند که خوردن  دو وعده ی صبحانه و نهار سبب کاهش بیشتر وزن ، محتوی چربی کبد، گلوکز پلاسمای ناشتا، Cپپتید و گلوکاگون می شود  و OGIS(حساسیت به انسولین) افزایش می یابد. این نتایج نشان می دهد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت رژیم غذایی بامحدودیت کالری هستند با خوردن  دو وعده ی غذایی به جای 6 وعده در روز فواید بیشتری کسب می کنند.

محققین می افزایند: در استراتژیهای درمانی جدید نه تنها  باید مقدار انرژی ماکرونوترنیت ها  را در نظر گرفت بلکه باید به  دفعات  و زمان خوردن غذا نیز توجه کرد.

قبل از توصیه  درباره ی  روش غذایی دو وعده در روز باید این تحقیقات در ابعاد  بزرگتر و به مدت  طولانی تر ادامه یابد.

منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/276793.php